Rychlejší je někdy lepší.
Teď si popíšeme některé potraviny, které nám pomůžou zrychlit náš lenivý metabolismus.
1) Brokolice:
Zelená zelenina obsahuje velké množství vápníku, který nám pomáhá k zrychlení metabolismu

2)
Špenát:
Obsahuje spoustu skvělých živin, mezi které patří i vitamín C. Vitamín C je velkým pomocníkem pro správné fungování metabolismu.

3)
Kajenský pepř, chilli papričky:
Obsahují látku „ kapsicin“, která zrychluje metabolismus zvýšením vnitřního tepla těla. Tím, že se snaží zvednout vnitřní teplotu těla, musí vydat víc energie.

4)
Fazole:
Jsou bohaté na vlákninu a bílkoviny, které nám pomáhají budovat svalovou hmotu.

5)
Grapefruit:
Obsahuje naringenin a flavonoid. Jsou to látky, které pomáhají vyrovnávat hladinu cukru v krvi. Dále pomáhá předcházet k metabolickému syndromu.

6)
Ovesná kaše:
Ovesné vločky jsou bohaté na dva druhy vlákniny, rozpustnou a nerozpustnou. Vláknina jak jsem už psal výše je důležitá pro správný chod střev a pomáhá vstřebávání živin do těla. Další dobrá vlastnost, že nám pomáhá k pocitu plnosti.

7)
Zelený čaj:
Obsahuje EGECG, je to phytochemická látka, která nám pomáhá při hubnutí, tím že nám zvyšuje vnitřní teplotu těla a urychluje pálení tuků.

8)
Mandle:
Jsou bohaté na esenciální mastné kyseliny, vlákninu a opět bílkoviny. Ale pozor mandle jsou kaloricky vydatnější, takže je musíme jíst s mírou.

9)
Sója:
Je bohatá na bílkoviny a na vitamín B. Sója obsahuje látky estrogenu, které se nazývají fytoestrogeny. Když máme nedostatek estrogenu v těle, metabolismus se zpomaluje. Proto je velice vhodné sóju konzumovat pro zamezení tohoto efektu.

10)
Zázvor:
Podporuje vydatně tráveni, dále má vliv na vnitřní teplotu těla.

11)
Ananas:
Zlepšuje trávení potravin a napomáhá k zrychlení metabolismu

12)
Ženšenový kořen:
Hojně se užívá v čínské medicíně na podporu trávení a krevního oběhu. Má schopnost těla tolerovat stres a zlepšit náladu.

13)
Vitamín B12 (i pivu :))
Je zahrnut ve všech buňkách metabolismu v našem těle. Optimální denní dávka je 5mikrogramu. Najdeme ho v pivních kvasinkách, řase Nori, býčí játra, jehněčí maso, vejce, tuňák, sýr, sleď….

Další potraviny co umí „nastartovat“ náš metabolismus
mléko, maliny, borůvky, ostružiny, citrusové plody, celer, mrkev, jablka, rajčata, okurky, kakaové boby, ovesné vločky, česnek, zázvor, kari, skořice,

Tak snad vám hubnutí půjde o něco lépe
Funkce metabolismu
Základní princip metabolismu je přeměna přijatých látek na energii. Tedy na jeho rychlosti závisí nejen spalování tuku, ale taky jak nabití se cítíme. Energii tělu dáváme přijatým jídlem. Tedy pokud si myslíte, že držením drastické diety s drasticky nízkým přísunem energie, nám pomůže k hubnutí, tak to bohužel úplně nefunguje. Budete hubnout maximálně týden dva, pak se tělo velice rychle přepne do úsporného režimu. Velkou část přijatého jídla začne předělávat do tukových zásob.

První si řekneme základní pravidla pro zrychlení metabolismu a pro udržení metabolismu „v pohotovosti“
1)
Snídaně:
Pokud si myslíte, že vynecháním snídaně budete hubnout z důvodu menšího přísunu přijaté potravy, velice se mýlíte. Snídaně je snad nejdůležitější jídlo na celém dni a při hubnutí to platí dvojnásob. Snídaně by měla obsahovat dokonce až 25-30% přijaté energie z celého dne. Pokud jí vynecháte nejen, že se metabolismus nenastartuje, budete se cítit unaveni. Snídaně by měla být cca 30min od probuzení a tvořit by jí měli komplexní sacharidy, dostatek bílkovin a vláknina. (celozrnný chléb, ovesné vločky, jáhlovou nebo pohankovou kaši, sušené ovoce)

2)
Jíst pravidelně (nehladovět):
Pokud tělu budeme dávat každé 2-3hodiny potravu v malých dávkách nebude mít důvod si jídlo uchovávat na horší časy (nebude ukládat tuky). Neměli byste cítit pocit hladu, ale také se nesmíte přejídat. Někteří lidé říkají jak to, že nehubnu jím jedno jídlo za den a kila ne a ne dolů. Jednoduché tělo se brání tím, že si jídlo hned uchovává na horší časy a hned vše uloží. Zároveň zpomalí metabolismus. Proto jezte tři až pět jídel denně.

3)
Vyvážená strava:
Vybírejte potraviny s vysokým obsahem bílkovin a vlákniny. Na „vstřebání“ bílkovin tělo potřebuje o cca 25% víc energie, než u sacharidu. Plus je to stavební materiál pro svaly. Vláknina nám pomáhá lépe vstřebat živiny z potravy.

4)
Cvičte přiměřeně:
Pohyb je při zrychlení určitě důležitý a proto si aspoň jednou dvakrát v týdnu dejte nějaké to cvičeníčko. Budete se cítit lépe a ještě budete hubnout. Na druhou stranu cvičení každý den několik hodin určitě není dobré. Nejlépe na cvičení je dopoledne kdy cca o 25% zrychlíme pálení tuku na dalších 12hodin.

5)
Odpočinek či spánek:
Spánek je opravdu důležitý, pokud spíte méně než 5 hodin, tělo vyprodukuje víc inzulínu, který nám způsobuje větší chuť na jídlo, plus způsobuje k větší ukládání tuku.

6)
Vybudujte svaly:
Svalová hmota zrychluje metabolismus. Cca 0,5kg čistého svalu zvýší metabolismus přibližně o 40kcal. Proto je dobré do fitness života zařadit nějakou tu posilku, nemusí z vás byť hned Arnold :).

7)
Pijte čistou vodu:
Pitný režim je důležitý z několika důvodu. V první řadě je voda nejdůležitější tekutina na světě a člověk bez ní nedokáže žít a za druhé nám pomáhá zrychlovat metabolismus.

8)
Dejte si studenou sprchu:
Díky studené vodě se svaly začnou „třást“ a tělo se rychle snaží obnovit svou homeostázu (snaží se dostat co nejrychleji do své normální teploty). Tedy zrychli náš metabolismus, aby se zahřálo.

9)
Nebojte se kofeinu:
Kávička neboli tedy Kofein nám zrychluje srdeční frekvenci, dýchaní a metabolismus. Ale upozorňuji, jedna se o jednu, nebo dvě kávičky na den.

10)
Být na čerstvém vzduchu:
Je dokázáno, že aktivita provozována venku je až o 4% efektivnější na spalování energie, než ta samá aktivita provozována v místnosti.

11)
Usmějte se na svět :)
Častější smích odpovídá cca 10minut veslování, nebo 15minut rotopedu. Dále smích snižuje stresové hormony, což pomáhá udržet metabolismus ve správném chodu. Další studie ukázala, že smích ovlivňuje hladinu cukru v krvi. Dá se tedy říct „ SMÍCH JE LÉKEM NA VŠE“
Nic méně třeba jen stačí trošku ten metabolismus nakopnout a může být hned lépe.
Jsi na váškách a máš nějaký dotaz? Napiš mi
Jak zrychlit metabolismus?
Určitě znáte pořekadlo „Pospíchej pomalu“. Bohužel rychlost lidského metabolismu nám určuje, kolik spálíme energie v klidovém stavu (bazální metabolismus). Tedy pokud máme metabolismus pomalejší, stačí nám daleko menší přísun energie a pokud rychlejší můžeme si něco „přilepšit“. Někteří lidé mají rychlý metabolismus už od přírody, to znáte snědi co můžou a pořád nic, na druhou stranu jsou tu ti lidé, co se na jídlo jen podívají a kila jdou na horu :). Tím bych nechtěl tyto lidi nějak omlouvat, jsou to prostě geny.
Rychlost metabolismu je ovlivněna spousty faktory.
My si řekneme jen ty nejzákladnější.
1)
Věk: Jak stárneme náš metabolismus postupně a výrazně zpomaluje.

2)
Pohlaví: Muži mají o něco rychlejší metabolismu z důvodu jejich stavby těla. Muži mají větší množství svalových vláken.

3)
Zdravotní stav: Poměr svalových buněk a tukových buněk. Sval totiž pro svojí práci potřebuje energii. Tuk je vlastně skladiště energie.

4)
Psychický stav člověka