Jsi na váškách a máš nějaký dotaz? Napiš mi
BCAA
Co to BCAA je?
Proč, bychom neměli na BCAA zapomínat?
Aminokyseliny nemají pouze jednu úlohu, ale hned několik. První řadě jsou zdrojem energie pro sval.
Sval ke své činnosti potřebuje energii, to je asi každému jasné. Jenže možná mnoho z vás asi neví, z čeho energii sval získává.
Jako první zdroj energie je takzvané ATP. Tento zdroj energie slouží pro krátkou a intenzivní činnost na dobu cca 20s. Po vyčerpání ATP, přichází na řadu glukóza, která nám vystačí zhruba na 30 - 45minut. Po vyčerpání i tohoto zdroje, nastupují právě zmíněné aminokyseliny. A pokud nemáme zásobu aminokyselin, začne sval sám sebe požírat a nebude růst. Proto se doporučuje dávkování i před tréninkem (cca 30min). Je to velice zhruba popsáno, jelikož samozřejmě dochází k obnově jak ATP tak i glukózy.

Častější případ užívání BCAA je po tréninku. Je to z důvodu rychlého zásobení svalové buňky proteinem (aminokyselinami). Protože v játrech nedochází k štěpení BCAA (jako to je u proteinů), ale BCAA jdou přímo do svalové buňky. Což nám pomáhá urychlit regeneraci a růstu nové svalové hmoty.
Takže BCAA nám slouží:
1) Zabránění rozpadu svalové tkáně
2) Zlepšují regeneraci svalů
3) Podporuje tvorbu nových svalových vláken (aplikace po tréninku)
4) Jsou využívány jako zdroj energie (aplikace před tréninkem)
5) Zvyšují úroveň růstového hormonu
6) Zvyšují citlivost receptorů na inzulín
Určitě jste si všimli slovíčka „glutamin“. Glutamin je také aminokyselina, ale jedná se o neesenciální aminokyselinu (tělo si jí dokáže vyrobit). Při přijímání BCAA se velice doporučuje dávkovat i glutamin. A pokud vám to finanční situace nedovoluje, možná bych BCAA raději dal stranou a upřednostňoval právě glutamin před BCAA. Někteří se mnou možná nebudou souhlasit a ukamenují mě :) . Ale je to celkem logické. Jelikož pokud tělu bude chybět již zmíněný glutamin, je schopno si ho „vyrobit“ z jiných aminokyselin. V našem případě v přijatých BCAA. Takže nedostatek glutaminu nám způsobí snižování účinku BCAA.
A jde zlepšit účinnost BCAA?
Kdy BCAA podávat?
Ano je tu možnost zlepšení účinnosti a to dávkovat BCAA jak s glutamínem tak s vitamínem B6, který pomáhá při vstřebávání jednotlivých látek do svalových buněk.
Pokud budeme mluvit o tréninkovém dni, doporučoval bych dávkovat 30minut před tréninkem (zamezení zničení svalové hmoty) a ihned po tréninku (zlepšení regenerace a podpora růstů svalové hmoty). Co se týče v netréninkovém dni, nechám na každém z vás. Jen bych denní dávku (10g) rozdělil na dvě dávky po 5g.
Nejpoužívanější zastoupení jednotlivých aminokyselin je 2:1:1 (2 leucin: 1 izoleucin: 1 valin)
BCAA v potravině
Největší zastoupení BCAA v „normální“ stravě nalezneme v mléčných výrobcích a červeném mase. Všeobecně jsou aminokyseliny obsažené ve všech výrobcích, které obsahující protein (bílkoviny). Množství aminokyselin je různé a pro sportovce je bohužel nutné využít suplementací.

BCAA se prodávají v různých formách. Každý z nás bude preferovat jinou formu užívání. Ale nejrychleji se bude vstřebávat tekutá forma. Jinak je to asi jen o chuti a reakce vlastního těla.
Formy:
1) Tekutá forma
2) Tablety
3) Želatinové kapsle
4) Sypká forma
Na co nezapomenout!
Je velice prospěšné konzumovat BCAA společně s vitamínem B6 a glutamin.
BCAA jsou esenciální aminokyseliny, které si tělo nedokáže vytvářet a je nutné je dodávat ve formě potravy, nebo pomocí doplňku výživy.

Jen pro zajímavost
Esenciální aminokyseliny: Valin, Leucin, Izoleucin, Methoin, Threonin, Lysin, Fenylalanin, Tryptofan

Nás zajímají hlavně první tři:
1)leucin: největší význam pro tvorbu nových bílkovin a zároveň minimalizaci rozpadu původních bílkovin
2)izoleucin: slouží jako prekurzory při akutní potřebě glutaminu a alaninu
3)valin: slouží jako prekurzory při akutní potřebě glutaminu a alaninu