Něco málo o chia semínkách

Chia Semínka

Poslední době se o chia semínkách mluví jako o superportavině. Ale co to vlastně je a proč je pro nás tak super? Chia semínka jsou semena z kytky Šalvěje Hispánské. Už v dřívějších dobách byly chia brány jako důležitá část jídelníčku starobylých kultur. Na internetu se můžete dozvědět zajímavé označení těchto semínek: „jídlo aztéckých běžců a válečníků“. Samotný obsah a vlastnosti chia semínek budou přehledně rozepsány níže, abychom se v tom množství lépe orientovali.

První se zaměříme na dávkování

Velká část odborníku a webu se shoduje na denním příjmu 1 až 2 polévkových lžic. Pokud jsme sportovci, nebo provádíme pravidelné tréninky. Mohu doporučit přijímat cca 30minut před tréninkem, jednu polévkovou lžíci.

S čím jíst Chia

Na internetu najdete miliony receptů kam všude je možné tyto zázračné semínka vložit. Vlastně je to jen o představivosti. Já osobně si je přimíchávám do jogurtu, ovesné kaše. Nic méně mi neděla problém je jíst samotné. Každý si určitě najde něco, kam tyto semínka může vsunout.

Nyní se podíváme, co vlastně tyto semínka obsahují

1)  Zdroj minerálu: fosfor, draslík a jiné
2)  Omega 3 mastných kyselin.
3)  5krát více vápníku, než mléko
4)  3krát více železa, než špenát
5)  15krát více hořčíku, než brokolice
6)   Vitamíny A: Tento vitamín je důležitý při regeneraci měkkých tkání a kostí. Dále taky  
      je důležitý při vývoji zraku
7)  B1, B2, B3: Jsou důležité pro náš metabolismus a pro správu energie (přeměna  energie z
                         bílkovin. Tuku a sacharidy)
8)   B9: podporuje regeneraci buněk
9)   B12: je důležitý během vývoje plodu v době těhotenství
10) Bílkoviny: až 20% rostlinného proteinu
11) Velké množství vlákniny

  1) Snižuje pocit hladu: Díky schopnosti takzvaně „sytící“ (zvyšuje vlastní objem), nám pomáhá být
                                     dřív sytí. A jsou tedy velice vhodná v době, kdy držíme dietu.
  2) Pomáhá při snížení vzniku osteoporózy
  3) Má blahodární účinek na fungování nervového systému
  4) Zabraňuje k vzniku svalových křečí
  5) Stabilizuje krevní tlak
  6) Zlepšuje svalovou výkonost
  7) Zlepšují vývoj a regeneraci tkání během těhotenství
  8)

Ochrana před dehydratací organismu:

Semínka jsou schopná pojmout, až svůj 12 násobek
                                                                        objemu. Hydratují tělo po dobu cca 5 hodin. Chia
                                                                        semínka s vodou vytváří  gel, který pomáhá při
                                                                        hydrataci těla zevnitř.
  9) Přispívá ke snižování hladiny škodlivého cholesterolu
10) Odstraňuje záněty a bolesti ve svalech a kloubech
11) Snižuje riziko cévní mozkové příhody
12) Pomohou od pocitu hladu
13) Podporují správnou funkci ledvin, jater, plic, žlučníku
14) Mají hojivý a protizánětlivý účinek
15) Zpomalují přeměnu sacharidů na jednoduché cukry. Což tělu pomáhá přijímat energii z potravy
      postupně.

Když už víme z čeho se semínka skládají, podíváme se v čem jsou pro nás prospěšné a že toho není zrovna málo.

Na co si dávat pozor!
Chia semínka pomáhají při snižování krevního tlaku. Proto by si měli dát pozor lidé, kteří už tak mají nízký tlak, například lidé ve starší věkové skupině. Dále by měli být na pozoru lidé, kteří mají srdeční problémy, nebo užívají léky na ředění krve.
Jsi na váškách a máš nějaký dotaz? Napiš mi