Vědci si zatím nejsou jistý, co to vlastně JO JO efekt je, ale jedna z příčin je popsána výše.
Pokud si chceš objednat sacharidové vlny na míru klikněte ZDE
Jsi na váškách a máš nějaký dotaz? Napiš mi
Dieta, která opravdu funguje
Hned ze začátku musím upozornit na důležitý faktor, sacharidové vlny jsou jedna z těch těžších diet, co jsem kdy držel. Není to nějaký zázrak, jak si můžeme někde přečíst. Jedna se o dietu, za kterou stojí tvrdý režim, sebe kontrolování a odříkání. Má to i své kladné stránky, za tvrdou dřinu sklidíte opravdu pěkné ovoce.
Kdo chce doopravdy zhubnout/vysekat se (tvarovat) sacharidové vlny jsou to pravé pro vás.
Sacharidové vlny
Sám jsem tuto dietu na sobě „otestoval“, a dole krásných 8kg (bez svalů). Věc, které se lidi obávají po skončení diety, je tak zvaný „JO JO efekt“.
První bych měl asi jednoduše říct proč „JO JO efekt“ vzniká. Nebo aspoň jedna z příčin vzniku toho to nepříjemného efektu. Nejednoduší vysvětlení bude při uvedení reálného případu.
Muž váží 113kg. Jídelníček neřeší, jí na co má chuť a kdy má chuť. Rozhodne se to změnit. První co udělá (jako 90% lidí) sáhne na jídlo. Nejčastěji svojí denní dávku několikrát zmenší. První dny začne opravdu hubnout, během prvního měsíce zhubne třeba 5kg. Má radost jak kila jdou dolu a tuto dietu drží dál. Další měsíc jde na váhu, ale co to? Váha je stejná, a tak to jde do kolečka. Po nějaký době bez výsledků, zmizí motivace a chuť tuto dietu držet. A vrátí se do svého původního jídelníčku, ale už s nějakým režimem. Po týdnu kila zpět a jdou stále víš.
Teď vysvětlíme proč:
1) Proč první týden shodil:
Zaprvé v prvním měsíci dochází k uvolňování glykogenové zásoby spolu s vodou. Poměr glukóza voda je něco kolem 1g ku 4g. Což není zrovna málo a je opravdu u velkého člověka reálně snižením této rezervy dát dolu i 3kg za měsíc. Dále bylo tělo naučené pracovat s příjmem energie, které dostávalo po dlouhé době (období před dietou) například 3000kcal. Muž sáhnul na jídlo a tento příjem zmenšil třeba na 1500kcal. Tělo dostalo „šok“ a rozdíl mezi energii se snažil dohnat ze zásob = úbytek váhy + vyprázdnění střev.
2) Proč další týdny kila dolu nešla:
Zaprvé rezerva glykogenu byla vyčerpána a za druhé je bohužel lidské tělo zázrak přírody. Říkám bohužel, ale myslím to pouze v době držení diety. Organismus se dokáže rychle adaptovat na prostředí v kterém žije i jeho vliv na tělo. Tato adaptace netrvá déle než několik dní. Tedy v tomhle případě jsme mu sáhli na příjem potravy. Po adaptaci organismus začne pracovat s tím málem, co mu dáváme a na zásoby nesahá ba naopak, když má něco na víc hned to uloží, kdyby mu náhodou hrozil menší příjem potravy. Můžeme to nazvat zvířecí pud sebezáchovy. Když tedy jedinec nebude cvičit a bude pouze držet brutální dietu (nejíst) výsledek bude nulový a muž bude velice unavený.

3) Proč kila po dietě šla na horu plus něco na víc:
Bez úbytku váhy člověk opravdu přestane mít motivaci a začne opět jíst „normálně“, jsme přece jenom lidi, a co by jsme z toho života měli co? Jenže organismus byl naučený po dobu diety pracovat s menším množstvím energie a teď dostane o dost víc a co s přebytkem? Ano správně uložíme. A než se tělo opět adaptuje na daný příjem, kila jsou zpět a někdy i více. Za další se doplňí glykogení rezerva i s vodou což klidně opět bude dělat 3kg za 14dní.
Ted si trochu popovídáme o sacharidových vlnách.
Název sacharidové vlny se skládá ze dvou slov.

První slovo jsou
SACHARIDY.
Jsou jedny ze tří složek, z kterých tělo dostává energii. Zbylé dvě jsou tuky a bílkoviny. Tato dieta pracuje hlavně se sacharidem.
Na každý den v týdnu máme přesné množství sacharidu s konstantním množstvím bílkovin.

Druhé slovo je
vlna
Můžeme si představit opravdu vlnu, která jde od bodu X (nejnižší hranice) pomalu k bodu Y (nejvyšší hranice) a prudce zpět do bodu X. Můžeme si to představit jako zub pily.
Rozdělení sacharidových vln podle počtu vrcholů
Proč to funguje?
1) Jedno vrcholové
První den se začíná na nejnižší úrovni sacharidů (u žen to jsou dva dny), pak následuje pozvolné navyšování až do posledního dne, kdy máme maximální množství sacharidů. Po tomto dni následuje prudký pokles sacharidů, opět na nejnižší úroveň.

2) Dvou vrcholové
Princip je stejný jako u jedno vrcholových, s rozdílem místo jednoho vrcholu tu máme dva. Pondělí nízká do středy je rapidní na růst a ve čtvrtek opět nejnižší a znovu nárůst do neděle. Tedy v jednom „cyklu“ máme dva vrcholy.

Rozdíl mezi nimi máme vysvětlený, ale který si vybrat? Jedno vrcholové vlny jsou jednoduší na dodržování, ale úbytek váhy není tak velký. Můžeme říct, že jsou o trochu zdravější, než dvou vrcholové. Dvou vrcholové jsou opravdu těžké jak na psychiku, tak i na dodržování. Tělo dostává opravdu šoky téměř denně, cítíte se celkem unaveni, ale výsledek je o poznání větší.
Při této dietě se tělo nedokáže pořádně adaptovat a dostává během celé diety „šoky“ a pořád spaluje. Proto po celou dobu držení diety hubneme. Vlnit se dá ale i bílkovinami, ale to je zas jiný článek. Ale i na tento druh diety umí náš šikovný organismus reagovat. A proto doporučuji maximálně 3 týdny tuto dietu držet. Déle je to zbytečné a nezdravé.
Co po vlnách? A odstranění JO-JO efektu.
Po vlnách je vhodné na nějakou dobu držet běžně hubnoucí jídelníček, který není tak přísný, ale nedovolí vám přibrat a tělo se pomalu adaptuje na daný příjem potravy.
Pokud opět budete nekontrolovaně jíst, co hrdlo ráčí, kila půjdou na horu, ale to nedávejte za vinu dietě. Pokud budete jíst normálně a zdravě jak se říká s „Mírou“ bude vše v pořádku.